[vc_row][vc_column][vc_column_text]Iedereen kent het nog wel uit zijn schooltijd; het is middag en nog maar een paar uur tot de bel. Toch lijken de minuten voorbij te kruipen, het lokaal ruikt muf en kun je je niet concentreren. Hoe kan dat toch?[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Onze Duitse collega’s van PCE Instruments besloten de proef op de som te nemen en zijn op bezoek gegaan bij de plaatselijke school, de Adolf-Sauer School in Meschede. Onze Duitse collega Julian viel direct met deur in huis, “Weten jullie eigenlijk wat koolstodioxide is?” Koolstofdioxide is een moeilijk woord maar de meeste kinderen hadden er toch al eerder van gehoord. De meest gehoorde antwoorden hadden te maken met uitlaatgassen en vervuiling maar weinig kinderen konden de associatie tussen het stijgende CO2-gehalte en de afgenomen zuurstofconcentratie tijdens de lesuren benoemen. Dit is echter een groot probleem in vele leslokalen. De afgenomen zuurstofconcentratie zorgt ervoor dat zowel de studenten als leraren moeite hebben zich te concentreren en zich sneller moe en ellendig zullen voelen. Dit komt de kwaliteit van de lessen uiteraard niet ten goede maar is zeer eenvoudig op te lossen.
Teveel CO2 in het leslokaal
Tijdens een projectuur met onze collega Julian worden de kinderen van de Sauerschool geïnformeerd over gassen, bijvoorbeeld dat het onzichtbaar is, dat het niet ruikt en dat het vrijkomt bij bijvoorbeeld het blussen van branden. Maar wij mensen produceren zelf ook CO2, iedere keer wanneer we uitademen wordt het Co2-aandeel in de lucht verhonderdvoudigd. Wanneer meerdere mensen dus een langere tijd in bijvoorbeeld een klaslokaal verblijven zal de lucht steeds “dikker” worden; het zuurstofgehalte in de ruimte neemt af, het CO2-gehalte neemt juist toe.
Hoe dit precies in zijn werk ging konden de kinderen zelf ontdekken door middel van het CO2-stoplicht. Wanneer de kleur groen is, zit er voldoende zuurstof in de licht, bij geel is het nog maar net genoeg en bij rood is het CO2-gehalte in ruimte hoog en moet er een manier gevonden zien te worden om meer zuurstof het lokaal binnen te laten.
[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”2168″ img_size=”medium” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”2169″ img_size=”medium” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]
Simpel opgelost
Deze oplossing was door de kinderen snel gevonden; de stoplichten sprongen snel weer op groen toen de ramen van het lokaal werden geopend en frisse zuurstof het lokaal binnenkwam. Met behulp van het CO2-stoplicht kan op snel op het juiste moment het raam of de deur worden geopend zodat het klimaat in het klaslokaal of andere ruimtes optimaal blijft.
Enthousiast geworden? Informeer bij PCE Brookhuis
Benieuwd geworden naar de mogelijkheden van een CO2-stoplicht bij jou op school? Neem dan direct contact op met PCE Brookhuis B.V. en informeer naar de mogelijkheden.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]